Panduan ku.

Tuesday, 22 November 2011

SENYUM - Anugerah Planet musik 2011-OPENING SONG.

DENGAR DAN HAYATI VIDEO INI... MESTI BEST PUNYA...
Syabas Malique, Najwa & semua yang terlibat dengan video & lagu ini...



Lirik lagu Senyum – Malique & Najwa

Verse
Kacak luar
Kacak dalam
Kacak dengar sini
Kalau saya senyum
Awak mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit

Chorus
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
tak perlu kata apa-apa

Akhirnya sempurna tiga album pertama
Bunyi macam koleksi hits terbaik orang lama
Dah ku kata ku takkan henti sampai tua bangka
Kalau habis abjad aku rap dengan angka

Satu dua tiga anugerah diterima
Oh itu tahun lepas tahun ini cuma dua
Tersenyum tiap kali kalah dengan Nurhaliza
Ditertawakan oleh anakku Inca Medina

Oh Inca Medina orang secantik nama
Cantik luar cantik dalam cantik macam mama
Hati macam grandmanya anginnya macam papa
Kalau dah merajuk nampak muncung sampai sana

Sebelum jadi drama dah tahu nak buat apa
Nyanyi balik lagu ayat lama ayat mama
Wanita hari ini jaga sensitiviti
Kalau buah hati merajuk boleh cuba ayat ini

Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

Ulang Verse
Ulang Chorus

Ay buai tinggi-tinggi sampai ke puncak awan
Dengan kumulus dan nimbus aku berkawan
Aku bukan rupawan aku bukan jutawan
Tapi aku punya satu senyuman yang menawan

Baru mukadimah nampak macam sudah tertawan
Dengar kata hati perasaan jangan dilawan
Kalau takut mula-mula kita boleh berkawan
Duduk dulu biar ku belanja kopi secawan

Apa rasa sentiasa jadi bahan perhatian
Apa rasa jadi cantik kacuk cina pakistan
Apa rasa jadi seksi suka tak diperhatikan
Apa rasanya terima bertubi-tubi puji-pujian

Tu boleh pun senyum cantiknya gigi
Sepuluh markah penuh seharusnya ku beri
Wanita hari ini harus pepandai puji
Kalau dia jual mahal boleh cuba lagu ini

Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

Ulang Verse
Ulang Chorus
Ulang Verse


Senyum.
Daripada Abu Zar al-Ghifari r.a Sabda Nabi Muhammad S.A.W yang maksudnya “ Kamu senyum kepada saudaramu adalah sedekah, kamu melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar adalah sedekah, kamu menunjuki seseoarang yang sesat adalah sedekah dan kamu membuang batu, duri dan tulang dari jalan adalah sedekah”

Hadis ini diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dalam kitab adab m/s 298 hadis no. 894 dan al-Tarmizi dalam al-Sunan 4/339-340, no 1961

Pengajaran Hadis
1. Hadis ini mengajar kita supaya beradab dan berakhlak mulia sesama manusia. Apatah lagi kepada tetamu kita atau orang yang berurusan dengan kita.
2. Sifat-sifat seperti senyum boleh meramaikan sahabat dan mengurangkan musuh
3. Senyum merupakan penawar yang mujarab dalam menyelesaikan kemelut hubungan manusia
4. Betapa luasnya rahmat daripada Allah s.w.t sehingga senyuman dianggap sabagai sedekah
5. Sifat-sifat baik seperti senyum, jujur, benar, tidak lekas marah sesungguhnya merupakan akhlak yang mulia dan diberikan ganjaran pahalah daripada Allah s.w.t.
6. Sedekah bukan hanya sekadar dengan pemberian material sahaja, akhlak yang mulia juga merupakan satu sedekah kerana dengan menunjukkan akhlak yang baik akan memudahkan urusan orang lain.
Oleh itu mulakan hari-hari anda dengan senyuman.










Dipetik dari:
tazkirah.org/tazkirah-hari-ini/senyum

Sekarang.. anda sedang tersenyum..?

Thursday, 11 August 2011

How to set S.M.A.R.T. goals.

PENYATA TINDAKAN 1-3 TAHUN.

BE S.M.A.R.T.!
Spacific.
Measurable.
Actionable.
Responsible person.
Time bound.

Tuesday, 9 August 2011

5 KELEBIHAN MLM(MULTI LEVEL MARKETING).

Oleh: Aisha Ardini.


Mungkin ramai yang sudah mengenali apakah itu MLM (Multi Level Marketing). Walaupun sedemikian, masih ingin saya berkongsi kepada pembaca 5 kelebihan MLM yang asas yang perlu pembaca tahu.


1.Modal Kecil.
Kebanyakan syarikat MLM menawarkan modal yang cukup rendah untuk menjadi pengedarnya yang sah. Namun ia mampu memberi pulangan yang cukup besar. Ini kerana ia berkonsepkan perniagaan pelbagai peringkat. Perniagaan anda berjalan melalui ‘downline’ yang anda taja. Andai kata anda sakit dan terpaksa berehat, perniagaan anda tetap berjalan.


Memulakan perniagaan sendiri memerlukan modal yang cukup besar. Sebagai contoh, perniagaan berasaskan burger memerlukan modal sekurang-kurangnya RM 2000. Itu termasuk modal untuk pembelian stok (daging, roti dan sebagainya), tempat perniagaan,
dan sebarang peralatan yang diperlukan untuk memasak.
Perniagaan konvensional sebegini memerlukan tenaga yang cukup tinggi. Mungkin anda perlu bekerja keras 12 jam sehari bagi memastikan modal kembali dan juga sedikit keuntungan.
2.MLM Tidak Memerlukan Tempat Khas.
Pasti ramai yang sedia maklum, perniagaan MLM tidak memerlukan pengedarnya mempunyai bangunan khas untuk pengedarnya melakukan perniagaan. Ini bermaksud, pengedarnya bebas melakukan perniagaan di mana sahaja, tidak terikat pada satu tempat sahaja.


Malah, seiring dengan perkembangan teknologi terkini, pengedar MLM juga boleh melakukan pemasaran melalui internet, mungkin dengan penggunaan blog, laman web dan juga jaringan social seperti Facebook, Twitter dan banyak lagi.


Maka, tiada kos yang tinggi diperlukan untuk menyewa atau membeli bangunan khas untuk tujuan pemasaran,
sekaligus dapat mengurangkan modal. Anda juga boleh melakukan pemasaran ke seluruh negara dan juga
di luar negara tanpa memerlukan tapak khas. Bukankah ini hebat?


3.MLM Tidak Memerlukan Kelulusan dan Kemahiran Yang Tinggi.
Melibatkan diri dalam perniagaan MLM tidak memerlukan pengedarnya memiliki kelulusan diploma mahupun ijazah. Memadai sekiranya anda pandai membaca, menulis dan mengira. Dan yang paling penting,
keinginan untuk berjaya haruslah tinggi dan sanggup menghadapi rintangan yang bakal mendatang.


Dunia telah menyaksikan ramai yang telah berjaya dalam perniagaan MLM tanpa mempunyai sjil diploma
ataupun kelulusan ijazah dalam bidang perniagaan.
Ini menjadikan golongan pelajar yang masih belajar di universiti mahupun di kolej juga boleh melakukan perniagaan MLM.
Apa yang perlu dilakukan hanyalah sekadar mendapat bimbingan daripada ‘upline’ anda dan seterusnya melakukan pemasaran.


4.Risiko Rendah.
MLM merupakan perniagaan yang bergerak secara jemaah melalui penajaan. Dengan konsep ini, ia menjadikan MLM perniagaan yang berisiko rendah. Sebab itulah, ada saatnya ketika anda berehat, anda masih melakukan pemasaran kerana ‘downline’ anda melakukan pemasaran dengan aktifnya.


5.Menjadi Bos Kepada Diri Sendiri.
Ramai yang merungut kerana keletihan selepas seharian bekerja di pejabat. Malah, jika kerja yang dilakukan tidak memuaskan hati pihak atasan, terpaksalah melakukan kerja yang lebih kurang sama sekali lagi. Lebih memeritkan apabila gaji yang diperolehi tidak selari dengan tenaga yang dialirkan.


Dengan MLM, anda adalah bos kepada anda sendiri. Anda tidak terikat dengan sesiapa untuk bekerja. Anda bebas menentukan waktu kerja anda, sama ada pagi, tengah hari, petang mahupun malam. Anda juga bebas bergerak ke mana sahaja, tidak terperuk 12 jam di tempat yang sama.


Ciri-ciri inilah yang menjadikan perniagaan MLM sesuai dijadikan sumber pendapatan utama mahupun sampingan. Mungkin ada yang memandang rendah dan memandang serong pada perniagaan MLM,
namun janganlah sehingga kerana ada yang mencalit debu, terus anda menutup mata.


Mudah-mudahan nota ini dapat memberi manfaat kepada pembaca sekalian.


Kepada mereka yang sudah melibatkan diri dalam perniagaan MLM,
Selamat Maju Jaya saya ucapkan. Semoga ‘networking’ anda terus berkembang dengan hebatnya!



Kepada mereka yang berminat.. jom sertai kami di HAI-O bersama Kumpulan 369. Bersama menjana pendapatan, sambilan mahupun sepenuh masa. Nam 012-2215064.




Thursday, 28 July 2011

Inginkan Senyuman Sempurna?

Ini Triknya...
INILAH.COM,Jakarta - Senyum yang sempurna bisa membuat seseorang terlihat lebih menarik, merasa percaya diri bahkan membuat orang lain ikut tersenyum.


Namun, senyuman indah seseorang sangat erat kaitannya dengan kesehatan seputar mulut dan gigi. Nah, bagaimana agar kita senantiasa bisa tersenyum bebas tanpa khawatir ? Yuks, simak tips berikut...
Minum teh dan air putih
Penelitian telah menunjukkan bahwa teh hitam dapat membersihkan mulut Anda dari bakteri penyebab plak gigi. Dan, air putih akan membilas dan menyingkirkan bakteri dan partikel makanan yang akhirnya dapat berubah menjadi plak.


Asup banyak kalsium
Minum susu akan membangun tulang dan gigi yang kuat. Adapun kekurangan kalsium akan meningkatkan risiko kerusakan gigi dan gigi berlubang.


Hindari permen dan soda
Gula dan asam merupakan dua zat berbahaya bagi gigi. Anda tidak harus benar-benar menghindarinya, tetapi makanlah secukupnya dan jangan lupa menggosok gigi setelahnya.


Konsumsi vitamin C
Jeruk atau buah dan makanan lain yang tinggi vitamin C membantu melindungi mulut dari berbagai infeksi. Asuplah vitamin C lebih banyak sehingga mengurangi risiko Anda mengalami gingivitis.
Rajin makan buah dan sayuran
Buah dan sayuran membantu menyingkirkan bakteri dari gigi dan mengunyahnya meningkatkan produksi bakteri sehingga menetralkan air liur.



Monday, 18 July 2011

Sami Yusuf 2011 Make Me Strong (HD) Subtitle Arabic with lyrics مترجمة ل...





Make Me Strong.

I know I’m waiting
Waiting for something
Something to happen to me
But this waiting comes with
Trials and challenges
Nothing in life is free
I wish that somehow
You’d tell me out aloud
That on that day I’ll be ok
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
Help me find my way
My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong
I know I’m waiting
Yearning for something
Something known only to me
This waiting comes with
Trials and challenges
Life is one mystery
I wish that somehow
You’d tell me out aloud
That on that day you’ll forgive me
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
I beg for your mercy
My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong

Words: Sami Yusuf
Music: Sami Yusuf
Produced by Sami Yusuf.

Empowering Inspiring video message

Fighter in the Wind: The Final Fight

Ella - Standing in the eyes of the world

Standing In The Eyes Of The World
Artist: Ella

Pahit getir hidup... dan pengorbanan..
Terpaksa dihadapi, demi kejayaan
Terdidik sejak mula, tabah berusaha
Tanpa cuba melangkah, tak kemana
Di mana kau berada
Pencapaian tak tiba dengan mudah


Kini "Standing In The Eyes Of The World"
Hanyalah selangkah dari nyata
Keazaman membara dijiwa
Menanti saat bebas merdeka
Tiba masa kau melangkah gagah
Bersemangat ke arah matlamat sedaya upaya
Engkau terunggul
Wajar "Standing In The Eyes Of The World"


Harapan yang pernah terkulai layu
Kembali segar mekar bawah bayanganmu
Setiap manusia ingin berjaya
Namun tak semua miliki tuah
Engkau menghampirinya
Kesempatan telah pun tiba...


Thursday, 14 July 2011

The Entrepreneur's Push

What's possible in the world of entrepreneurship is up to you.
Your Passion, your creativity, your innovation, your drive... change the world. So when you're faced with great adversity... dream big, push hard and beleive, success is in your hands within your reach just around the corner. The world is yours for the taking.. Reach Out.. Give back.. Push Through.. Stand Up.. Work Hard. Live the life you've always dreamed.

Thursday, 30 June 2011

EMPAYAR PERNIAGAAN.


BAGAIMANA MEMBINA EMPAYAR PERNIAGAAN?


Apabila menyebut tentang empayar, kita membayangkan satu pembentukan kuasa yang besar merangkumi jajahan dan taklukan. Ia juga adalah sesuatu yang boleh berlaku dalam perniagaan malah telah banyak syarikat membentuk empayar perniagaan yang menakluki jajahan tertentu dalam ertikata penjajahan pasaran.
Tapi ini bukan kisah cerita-ceritut  atau sembang artikel yang semudah kata. Ia melibatkan perancangan, strategi, usaha, politik dan keberanian. Angan dan sembang akan membuatkan topik ini menjadi hanya sebuah lagi cerita kartun untuk menyedapkan telinga yang mendengar dan mata yang membaca. Jadi apakah sebenarnya kaedah membina empayar perniagaan yang berkesan?
Kelemahan kita orang Asia khususnya adalah memandang barat sebagai sumber maklumat dan rujukan ultra tanpa melihat potensi yang sedia ada dalam diri dan bangsa. Hari ini orang Amerika kata saya ada formula itu dan ini dan kita begitu mudah terpengaruh dan melabur tanpa usul periksa. Kerana itu juga kita percaya dengan sejarah bahawa orang putih datang
ke Tanah Melayu untuk perdagangan rempah. Rempah apalah yang orang putih makan sangat berbanding kita? Kerana itu minda kita senang dijajah.

Itulah sebenarnya kunci membina empayar iaitu menakluk dan menjajah minda. Saya mengkaji orang putih tentang apa yang dilakukan dan bukan apa yang dicakapkan. Ini adalah kerana bangsa yang berjiwa 'tauke' ini akan sentiasa mengajar kita menjadi bagaimana untuk menjadi pelanggan mereka dan bukannya menjadi usahawan.
Dahulu apabila kita melihat baju 'Made in Usa' atau 'made in' mana-mana negara Eropah, terpelancut didalam benak kita tentang produk yang berkualiti. Berbeza dengan 'Made in Malaysia' yang dipandang 2nd class. Maka jadilah orang kita mengikut cakap seniman Aziz Satar dalam fielm seniman Bujang Lapuk,"2nd class separuh bayaran".  Tanpa disedari, minda kita telah dijajah untuk membayar lebih kepada mereka yang sebenarnya kilang barangan mereka itu adalah di Malaysia juga. Kita pula berlaku tidak adil kepada barangan orang kita tanpa banyak mengkaji ada yang berkualiti malah lebih baik daripada mereka.
Baiklah. Sekarang kita tahu, bangsa kita selama ini adalah bangsa yang dijajah pemikiran dan anda mungkin telah memahami apa yang cuba saya sampaikan. Sekarang anda fikir, bolehkah anda menjajah minda orang putih ini kembali sepertimana mereka menjajah minda kita dalam segala segi sejak berkurun lamanya?
Jawapannya tidak semudah itu. Peperangan membina empayar perniagaan dunia harus berubah mengikut masa dan zaman. Dahulu orang kita kurang pendidikan, maka menjajah minda adalah teknik yang praktikal dan mudah dilakukan untuk membina empayar perniagaan. Berbeza dengan sekarang yang mana ramai sudah pergi ke sekolah dan pandai. Kini ia masih lagi berkisar tentang penjajahan minda tetapi dengan pendekatan dan teknik yang berbeza.
China adalah contoh terbaik sebuah negara yang begitu pantas menjajah ekonomi dunia dengan menundukkan gergasi ekonomi barat dalam tempoh tidak sampai 10 tahun. Penjajahan China terhadap ekonomi dunia bukanlah satu perkara mudah yang boleh dibalas kembali oleh barat. Mereka memperbaiki teknologi mengejar kualiti barat dalam tempoh setiap saat dan sentiasa memberikan harga yang terendah di dunia.
Bagi orang islam, anda pasti ada mendengar bahawa di akhir zaman maka akan wujud banyak pasar yang besar dan itu kita boleh lihat dengan kewujudan hypermart yang memonopoli perdagangan runcit. Adakah mereka ini menjual barangan berkualiti dan tahan lama? Jawapannya tidak kerana mereka hanya menjual barangan yang MURAH dan murah itulah yang menjadi kaedah dalam menjajah psikologi pelanggan.
Kegagalan ramai peniaga berkembang ialah mereka tidak cuba mempastikan sentiasa ada transaksi dan cuba menawarkan harga yang sentiasa membuat pelanggan berfikir berkali-kali dan akhirnya tidak membeli. Kita perlu ingat, jika kita tidak membeli idea dan kelentong orang putih, mereka tidak akan dapat menguasai Tanah Melayu. Mereka berjaya menjual teori dan idea mereka. Sekiranya kita tidak menyukarkan idea dan barangan kita dibeli, bagaimana pelanggan boleh mengenali kita, dan bagaimana dapat kita menjajah pasaran?
Perniagaan adalah satu perkara yang melibatkan masa untuk terbina. Barangsiapa yang mengharapkan sesuatu keajaiban berlaku dalam perniagaan tanpa mengambilkira soal pokok perniagaan itu sendiri, maka sudah pasti mereka akan kecundang... Usahlah lagi membuang masa untuk memikirkan tentang membentuk empayar.
Cuma kalau ditanya kepada saya adakah kita masih perlu bertungkus-lumus untuk membina ekonomi jikalau sudah dilihat bahawa dunia kini berada di akhir zaman? Bukankah elok kita fokus kepada memperbetulkan tauhid dan aqidah umat islam yang main bermasalah? Bukankah kita diingatkan supaya bekerja seolah akan hidup 1000 tahun lagi dan beribadat seolah mati esok hari? Perjuangan kehidupan dan agama itu tiada noktahnya sehingga bergulung dunia ini dihari kiamat.
Mengapakah orang Islam kini sering dijajah minda dan amat sukar dilihat menguasai ekonomi? Ini adalah kerana orang Islam ini sangat pandai berkata-kata tetapi amat kurang yang mahu berfikir dan berusaha. Mulut mudah berkata bahawa Islam itu 'syumul' dan segala perkara dalam kehidupan itu ada di dalam Islam tetapi adakah orang Islam benar-benar mengamalkan kehidupan dan cara Islam itu sendiri?
Konsep 'ta'awun' yang ada didalam Islam diamalkan meluas oleh kaum cina diseluruh dunia tapi bagaimana dengan orang Islam lain? Orang cina membina rangkaian perniagaan dan membina keakraban melalui hubungan sosial dan jaringan (network) tetapi adakah itu amalan orang Melayu yang mengaku dominan dan sinonim dengan Islam di Tanah Melayu ini? Itulah lemah kita dan akan sentiasa lemah kerana kita lebih teruja pada nama dan bukan pada hakikat. Malah ada kumpulan yang bingkas bangun bila Melayu ditegur dan dikutuk sifat buruknya lalu dilabel orang itu 'pengutuk bangsa sendiri'. Kerana itulah kita mudah dijajah. Kita sukar mengizinkan minda kita diperbaiki dan diperbetulkan.
Namun ia tidak bermaksud orang Islam khususnya Melayu Islam tidak boleh maju ke depan. Kita tidak perlu menunggu bangsa ini menjadi betul 100% baru kita boleh membuat perubahan. Perlu diingat juga Islam itu bukan Melayu sahaja. Orang Islam terdiri daripada pelbagai etnik di dunia. Saya lebih suka mencadangkan orang Islam membina empayar perniagaan dengan mensasarkan pasaran barangan muslim. Halal Hub adalah satu contoh yang baik sebagai satu idea penaklukan ekonomi. Anda juga boleh melahirkan idea dan konsep untuk menakluk kembali ekonomi orang Islam yang kini dijajah orang orang lain.
Artikel iluvislam.com
BIODATA PENULIS:
Haniff Abdul Hamid 
adalah seorang pengamal OSH, penceramah motivasi bebas, usahawan dan penulis bebas. Beliau menghabiskan banyak masa dalam beberapa tahun yang sudah bekerja di dalam industri tenaga, minyak dan gas di Timur Tengah, Asia Barat dan Asean. Beliau mula menulis tentang politik, kerjaya, perniagaan, agama dan kehidupan secara kritis mengenai banyak isu sejak 2005. Kini menulis buku dan di laman web peribadi.

Wednesday, 22 June 2011

Kota Rom bukan dibina dalam sehari.


Kota Rom bukan dibina dalam sehari,
Keteguhan Collosseum bukan binaan mudah,
Keunggulannya dikagumi hingga ke hari ini,
Aspek kesenian terserap di sana sini.

Kota Rom tidak dibina dalam sehari,
Begitu juga kejayaan bukan datang berlari,
Usaha dan kecekalan perlu selalu ada,
Kerana kejayaan sentiasa menuntut masa.

Kota Rom bukan terbina dalam sehari,
Begitu juga kejayaan bukan dengan sepetikan jari,
Tuntutan masa menentukan segala,
Perlu ada doa dan keikhlasan setiap ketika.

Kota Rom tidak terbina dalam sehari,
Demikian juga halnya dengan kejayaan diri,
Setiap masa dan ketika ada harga tersendiri,
Dan akan ternilai pada suatu hari nanti.

Kota Rom tidak dibina dalam sehari,
Kejayaan hidup menuntut hari,
Masa, usaha, keyakinan dan restu ilahi,
Pasti akan tercapai suatu ketika nanti.

Kota Rom bukan dibina dalam sehari,
Bukti pentingnya masa dalam usaha diri,
Bukan seminit dua bukan sekelip mata,
Kerana setiap yang hebat itu sentiasa menuntut masa.

Kalau kau sedang berusaha,
Biar dipijak sang gajah afrika,
Biar ditendang kanggaru Australia,
Biar disondol lembu india,
Biar dikata orang sini sana,
Genggam segera semangat diri,
Teruskan dan jangan berhenti,
Kerana percayalah bahawa,
Kota Rom tidak terbina dalam sehari.


Petikan dari: http://husnihalim.blogspot.com/2011/03/rome-is-not-built-in-day.html

Thursday, 16 June 2011

"KATA-KATA POSITIF" ----- KOMUNIKATOR NO. 1 INDONESIA



Biasakanlah berkata dengan kata-kata POSITIF!!!

Situasi dalam satu temuduga:

Penemuduga: 'Jika anda diterima bekerja di firma ini, adakah anda sanggup untuk bekerja lebih masa, tekun & bersungguh-sungguh?

Pemohon pekerjaan 1: Sanggup tuan tapi SULIT!

Pemohon pekerjaan 2: Sulit tuan tapi SANGGUP!

Agak-agaknya, yang mana satu peluang lebih cerah untuk diterima bekerja.. antara pemohon pekerjaan 1 & pemohon pekerjaan 2?

Tuesday, 14 June 2011

Sang pembelajar.

Hidup adalah sebuah metamorfosis.
(Menurut Wikipedia, Metamorfosis adalah suatu proses perkembangan biologi pada hewan yang melibatkan perubahan penampilan fisik dan/atau struktur setelah kelahiran atau penetasan. Perubahan fisik itu terjadi akibat pertumbuhan sel dan differensiasi sel yang secara radikal berbeda.
Beberapa serangga, amfibi, mollusca, crustacea, echinodermata, dan tunicata mengalami proses
yang biasanya (tapi tidak selalu) disertai perubahan habitat atau kelakuan.)


Pembelajaran tanpa henti untuk mencari seorang pemenang untuk kehidupan sejati.. Belajar dari penciptaan rama-rama. Rama-rama & kupu-kupu yang indah bukan terjelma dalam kehidupan sehari. Dari seekor ulat bulu yang buruk rupa, ia akan berproses dalam sebuah kepompong. Di sanalah seekor ulat dengan usaha keras & bersungguh-sungguh, memecahkan cengkerang halangan, untuk memperoleh keindahan dan menggapai kebebasan. Ia akan menggoyangkan seluruh tubuhnya, mengerakregangkan segenap sayapnya, sedikit demi sedikit, perlahan-lahan. Harus berhenti sejenak saat lelah mendera. Kadang terus menerjang, berjuang membebaskan diri dari dinding penghalang.

Demikian pula manusia, kala dibelengu dalam kepompong kehidupan. Ia harus bergerak, berjuang, bertindak untuk mencapai apa yang diimpikan. Kadang memang terasa melelahkan, kadang bahkan sangat menyakitkan. Namun demi untuk membebaskan dinding yang bernama TENTANGAN/RINTINGAN lah yang sebenarnya justru menyebabkannya kuat dan semakin dewasa dalam melangkah.


Melalui perjuangan yang panjang dan penuh dengan derita itulah, suatu hari, di saat yang paling tepat, ulat bulu yang buruk rupa bertukar menjadi seekor kupu-kupu yang elok rupa. Mampu mengepakkan sayap-sayap kecilnya yang indah, lalu terbang bebas kesana-kemari di celah-celah kelopak bunga, menebarkan hawa kebahagiaan bagi penikmat keindahan alam. Perjuangan seekor kupu-kupu laksana cerminan kehidupan manusia yang mahu dan mahu terus berjuang demi menyalakan semangat sehingga akhirnya akan menjadi pemenang sejati dalam kehidupannya. Dan saat keberhasilan dalam gengaman tangannya, dia juga mahu berbahagi, berkongsi kebahagiannya kepada orang lain dan menjadi manusia sejati bagi sesama manusia dan di hadapan Yang Maha Pencipta!

Tung Desem Waringin - Secret to be Rich 01 | adbstudio.co.id

RAHSIA KAYA.
TIP PERTAMA: KEKAYAAN SAMA DENGAN  KEMAMPUAN UNTUK TERUS BERTAHAN DENGAN GAYA HIDUP YANG ADA TANPA HARUS BEKERJA.



BILA ESOK ANDA BERHENTI KERJA, BERAPA LAMA ANDA DAPAT BERTAHAN HIDUP DENGAN MENJALANKAN GAYA HIDUP ANDA SEPERTI YANG ADA SEKARANG?

Ayo Sedekah Purdi E Chandra mp4

AYO SEDEKAH.

**SEDEKAH DI MANA-MANA,
SEDEKAH KE MANA-MANA,
DARIPADA TIDAK SEDEKAH,
LEBIH BAIK SEDEKAH,
DARIPADA TANGAN DI BAWAH,
LEBIH BAIK TANGAN DI ATAS,

*SEDEKAH DI MANA-MANA,
SEDEKAH KE MANA-MANA,
AYO SEDEKAH,
AYO SEDEKAH,

***JIMAT SEDEKAH PANGKAL MISKIN,
BANYAK SEDEKAH PANGKAL KAYA,
BOROS SEDEKAH TAK AKAN MISKIN,
BANYAK SEDEKAH PASTI KAYA,

ulang *, **, * , *** & *




Senyum juga sedekah.
Rasulullah SAW bersabda bahawa anak keturunan Adam memiliki kewajiban untuk bersedekah setiap harinya sejak matahari mulai terbit.

Seorang sahabat yang tidak memiliki apa pun untuk disedekahkan bertanya, “Jika kami ingin bersedekah, namun kami tidak memiliki apa pun, lantas apa yang boleh kami sedekahkan dan bagaimana kami menyedekahkannya ?”

Rasulullah SAW bersabda, “Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah.” (HR Tirmizi dan Abu Dzar).

Dalam hadis lain disebutkan bahawa senyum itu ibadah,“Tersenyum ketika bertemu saudaramu adalah ibadah.” (HR Trimidzi, Ibnu Hibban, dan Baihaqi).

Salah seorang sahabat, Abdullah bin Harits, pernah menyatakan tentang Rasulullah SAW, “Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW.” (HR Tirmidzi).

Meskipun ringan, senyum merupakan amal kebaikan yang tidak boleh diremehkan.

Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah kamu meremehkan kebaikan sekecil apa pun, sekalipun itu hanya bermuka manis saat berjumpa saudaramu.” (HR Muslim).

Mungkin kita sering berfikir bahawa sedekah itu berkaitan erat dengan harta benda seperti pemberian wang, pakaian, atau apa pun yang langsung boleh dinikmati penerima dalam bentuk barangan. Hal itu juga mungkin yang ada dalam fikiran para sahabat Rasulullah SAW, sehingga mereka sangat gelisah kemudian mempertanyakannya.

Kerana itu, tidak semestinya seorang Muslim membiarkan satu hari pun berlalu tanpa dirinya terlibat dalam kegiatan bersedekah. Jika kita punya wawasan sempit mengenai pengertian bersedekah, tentulah hal itu menjadi mustahil.

Di antara keistimewaan sedekah adalah menolak bala (musibah).

Dari Sayyid Ali Ar-Ridha, dari Sayyid Ja’far Ash-Shadiq, dari Sayyid Ali Zainal Abidin, dari Ali bin Abi Thalib Radiyallahu Anhum, bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Sedekah itu dapat menghindarkan diri dari kematian yang tidak baik, menjaga diri dari tujuh puluh macam bencana.”
Petikan dari: murabbiy.com

Lagi, link untuk topik sedekah.

Marketing Revolution by Tung Desem Waringin



#Tiada kejayaan tanpa tindakan.
#Taktik terlebih dahulu, kemudian barulah menuju ke strategi.

Jemput singgah ke kedai saya: http://kedainam369.blogspot.com/

Hutang Itu Mulia

Purdi E Chandra Cara Gila Jadi Pengusaha (CGJP) 1 / 13

Cara "Gila" Jadi Pengusaha #1 ..oleh Purdi E Chandra.

Purdi E Chandra.

This Is Why People Will Join YOU Instead Of Your Competition, The Answer...

Here's How You Can Use Video Marketing To Explode Your Network Marketing...

What is Network Marketing

Andrie Wongso Motivation - Buktikan Anda Bisa Sukses !!!

Sunday, 15 May 2011

Motivasi Sukses


















Zainam Ahmad ingin membuktikan kepada semua orang bahwa kalau kita bersunggung-sungguh, maka kita akan berprestasi. Di mana pun,.. kita akan bisa berprestasi!”



Wednesday, 4 May 2011

Saya manusia biasa.


Saya adalah orang biasa-biasa seperti orang kebanyakan juga. Kadang-kadang saya kelihatan LUARBIASA, itu hanya kerana saya "berfikiran seperti orang luarbiasa".

Kenapa saya terpaksa berfikiran seperti itu..?

Kerana.. Dengan berFIKIRAN yang luarbiasa, saya akan mengeluarkan KATA-KATA yang luarbaisa, dengan berkata-kata yang luarbiasa, ianya menjuruskan kepada TINDAKAN yang Luarbiasa.. Dengan tindakan-tindakan yang luarbiasa, ia akan menjadi HABIT atau TABIAT-TABIAT yang luar biasa kepada saya. Dengan mempunyai HABIT yang luarbiasa positif, ianya akan mengubah CHARACTER diri saya menjadi seorang yang ber CHARACTER LUARBIASA. Character ini lah yang akan menentukan PENDAPATAN dan KEJAYAAN saya HARI INI. Pendapatan yang LUARBIASA... "ExtraOrdinary Income"..

Kenapa saya terpaksa berpendapatan luarbiasa ? Itu adalah kerana ia adalah tugas saya. I have to do. Sebab itu adalah tugas saya.!!!! My task is to succeed.



Saya juga boleh mengubah NASIB saya hari ini, dengan hanya mengubah "karakter" diri saya. Karakter diri saya boleh terubah dengan hanya saya mengubah TABIAT hidup saya. Tabiat juga boleh berubah dengan hanya mengubah TINDAKAN-TINDAKAN harian dalam hidup saya. Tindakan harian saya boleh terubah dengan mengubah KATA-KATA dari mulut saya. Kata-kata dari mulut saya boleh terubah dengan mengubah cara saya BERFIKIR.

So... segala-galanya bermula dari FIKIRAN anda.
Anda adalah apa yang ada di dalam KOTAK FIKIRAN anda.
Kaya atau miskin anda adalah berada di dalam OTAK anda..

Bermulalah dengan berfikiran POSITIF...............>>> akan menjadikan anda lebih kaya dan BERJAYA..

INSYAALLAH

Petikan dari:
Basic Information:
http://www.facebook.com/muhammadzulkey

Friday, 29 April 2011

Semua harus diawali dgn keberanian By Aa Gym



Semua harus diawali dengan keberanian!

Semoga semangat yang kita miliki.. menular kepada sesiapa pun yang masih lemah semangatnya.!
Semua harus dimuali dengan keberanian. Berani memulai, berani bercita-cita, berani berproses, berani berkorban, berani mengevolusi diri.
Tiada kesuksesan tanpa keberanian!

Saudaraku, karektor manusia dibahagi 2 kelompok, karektor baik-buruk, karektor kuat-lemah.
Kalau karektor baik bertemu dengan karektor lemah, dia jujur, dia amanah tetapi dia tidak pemberani.
Tidak disiplin, tidak semangat.. maka dia hanya baik untuk dirinya sendiri.
Karaktor lemah bertemu dengan karektor buruk, dia jelek, dia pemalas, dia licik tetapi dia tidak merugikan orang lain kecuali dirinya sendiri.
Negara yang rosak.. kerana pemimpinnya berkarektor kuat bertemu dengan karektor buruk.
Dia licik , dia egois tetapi dia semangat. Dia disiplin, dia berani.. maka mereka duduk di ranking terburuk dalam negara korup.

Yang kita perlukan ialah KAREKTOR BAKU. Karektor BAik bertemu dengan karektor KUat. 3syarat minimal karektor BAIK ialah:


(1.)JUJUR. Tidak ada tawar menawar tentang kejujuran.
Bermain main dengan kejujuran bererti bermain-main dengan KEHANCURAN!
Tekat kehormatan diri Zainam Ahmad!!! '1.Menjadi muslim yang jujur dan terpercaya sampai mati'. Ini pilihan ku.
Tidak boleh ada celah untuk kita menghianati diri kita sendiri.
Orang yang tidak jujur, dia terpenjara sebelum dipenjara yang sebenarnya.

(2.)Karektor BAIK.. dasar yang perlu dimiliki adalah ADIL! Jangankan berbuat zalim!.. berfikir zalim pun tidak boleh ada.!
Bisnes bukan perkara wang.. bisnes adalah perkara KEHORMATAN!!!
Tidak boleh ada licik.. walaupun tersembunyi. Kita berbuat zalim.. kita menzalimi diri kita sendiri,
kerana setiap perbuatan pasti akan kembali kepada pembuatnya.
Tidak pernah ada yang tertukar.

(3)Karektor baik, dasar yang wajib dimiliki adalah AMANAH. PENUH TANGGUNG JAWAB.
Lebih baik kepala dipijak dalam keadaan tegak terhormat bertanggungjawab,
daripada kita gagah tetapi pengecut yang lari dari tanggungjawab.
3 syarat dasar inilah.

Sedangkan karektor KUAT... dasar yang harus dimiliki adalah
(1.)BERANI. Tidak pernah orang bisa berbuat sesuatu.. tanpa KEBERANIAN!
Terjun bersama payung terjun.. takut atau tidak? Jawabnya takut! Tapi saya tidak boleh kalah oleh TAKUT!
Takut adalah kurnia Allah.. agar kita cermat berhitung. Orang yang tidak punya rasa takut.. tidak normal!
Takut rugi, takut celaka.. adalah FITRAH. Tetapi KALAH oleh TAKUT.. itulah yang mencelakakan kita!

(2)Karektor yang harus dimiliki untuk karektor KUAT adalah DISIPLIN! Tiada prestasi tanpa DISIPLIN.
Air yang lembut.. DISIPLIN!!!. batu yang keras akan berlubang. Oleh kerana itulah .. disiplin bukan kerana imbuhan, disiplin bukan kerana takut hukuman,
DISIPLIN ADALAH KEHORMATAN. Kita bersikap disiplin adalah kehormatan diri kita.
Kita lalai, kita malas, kita rosak kehormatan diri sendiri.

(3)Karektor KUAT minimal, karektor yang harus dimiliki adalah SUNGGUH-SUNGGUH!
Jangan kata ada 1/2, jangan kata ada 75%, jangan kata ada 90%, jangan kata ada 99%.. satu-satunya kata adalah 100%!!!
Kalau karektor BAIK & KUAT sudah kita miliki!!!.. hal yang lain adalah KEUNTUNGAN yang kita perolehi.

Asalkan saudara tahu Alhamdulillah.. dengan karunia Allah.. saya dititipi dengan beberapa Perusahaan. Ada yang bertanya.. APA RAHSIANYA..
Saya tidak mencari rezeki.. tetapi saya... MENJEMPUT REZEKI !!!
Mencari ..belum tentu ada.. menjemput sudah tentu ada.. tapi belum pasti bertemu..
Seperti lelaki yang datang ke suatu tempat mencari isteri.. belum tentu ada yang mahu,
tetapi suami yang datang MENJEMPUT isterinya..
sudah pasti ada.. tetapi belum pasti bertemu..
kecuali yang 'suami' yang BERKETRAMPILAN.. menjemput 'isterinya'.. pasti bertemu.
Lakukan yang terbaik yang sanggup kita lakukan.

Tuesday, 26 April 2011

JUJUR DALAM BERNIAGA.


Kejujuran amat penting dalam kehidupan kita seharian. Terutama sekali dalam bidang perniagaan. Tanpa kejujuran, setiap kerja yang kita lakukan tidak akan mendatangkan hasil yang memuaskan hati kita. Mungkin juga akan menyebabkan kita menemui jalan penyelesaian yang buntu atau jika ia berjaya sekalipun, kejayaan itu hanya bersifat sementara sahaja.

Seandainya kita jujur dalam berniaga, tidak dinafikan kita dapat menarik pelanggan untuk berurusan dengan kita. Ini kerana kita telah diberi kepercayaan untuk urusan jual beli. Di dalam sejarah Nabi Muhammad SAW disebutkan bahawa beliau adalah orang yang paling berhasil dalam memperdagangkan barang-barang Khadijah berbanding dengan kawan-kawan perdagangan yang lain. Kunci kejayaan baginda tentulah hasil dari kejujuran baginda dalam urusan perniagaan. Bukankah baginda amat dikenali dengan gelaran Al-Amin yang bermaksud “yang jujur dalam setiap perkara”. Baginda tidak pernah cuba untuk menipu barang dagangan, dan disebabkan sifatnya itulah hasilnya amat memuaskan. Berdagang adalah antara usaha manusia untuk mencari rezeki di muka bumi ini.

Sesungguhnya kita diwajibkan untuk keluar mencari rezeki. Sabda Rasulullah SAW :
“Wahai sekalian manusia, takutlah kepada Allah. Dan carilah rezeki dengan cara yang baik. Kerana sesungguhnya seseorang itu tidak akan mati sebelum sempurna rezekinya meskipun lambat daripadanya. Maka takutlah kalian kepada Allah. Dan carilah rezeki dengan cara yang baik.
"Ambillah yang halal dan tinggalkan yang haram.”

(HR Ibnu Majah, Al-Hakim dari Jabir)

Yang dimaksudkan dengan mencari rezeki yang baik ialah dengan menghindarkan diri daripada melakukan tatacara berniaga yang ditetapkan oleh Allah SWT. Peniaga tidak boleh menimbunkan barang dagangannya ketika ekonomi sedang meleset kerana pada saat itu semua orang memerlukan barang yang ditimbunkan. Peniaga tidak boleh untuk menyembunyikan barang dagangannya yang buruk dengan barang dagangan yang baik mutunya. Mereka juga tidak boleh untuk memuji-muji barang dagangan mereka sahaja yang baik.

Selain itu tidak boleh untuk mengurangkan timbangan atau takaran dalam menimbang atau menakar dagangannya. Selain itu banyak lagi perkara yang tidak boleh dilakukan dalam berniaga walaupun ianya membawa keuntungan yang besar. Kerana keuntungan itu tidak membawa sebarangan atau manfaat kepada peniaga itu kerana ia diperolehi dari jalan yang tidak halal. Jadi samalah seperti perumpamaan, membuka gedung di tengah lautan.

Pada suatu hari, Rasulullah SAW masuk ke dalam pasar. Di dalam pasar itu beliau berjumpa dengan seorang penjual makanan. Alangkah terkejutnya baginda apabila beliau melihat makanan yang begitu elok itu. Baginda mendekati peniaga tersebut dan memasukkan tangannya ke dalam bakul makanan itu bagi menguji kebaikkannya. Tiba-tiba baginda mendapati bahagian dalamnya basah.
Baginda bersabda : “Kenapakah ini?”
Peniaga itu menjawab : “Ia terkana hujan”
Maka baginda bersabda lagi : “Mengapa tidak kamu letakkan di atas agar dapat dilihat oleh pembeli? Ingatlah, barangsiapa yang melakuakan tipuan, tidak termasuk dalam golongan kami.”
Peniaga yang ditemui oleh Rasulullah itu bertindak tidak jujur dalam menjalankan perniagaannya kerana meletakkan makanan yang tidak elok di sebelah bawah agar tidak dilihat oleh pembeli. Perbuatannya ini boleh menyebabkan pembeli mengalami kerugian kerana dalam prinsip jual beli, prinsip asasnya adalah di antara kerelaan pembeli dan peniaga. Kerelaan akan timbul apabila kedua belah pihak berlaku jujur dengan mengakui barangan dagangan itu benar-benar sesuai dengan keadaan.

Rasulullah bersabda yang bermaksudnya :
“Barangsiapa mengangkat pedang melawan kami, maka ia tidak termasuk dalam golongan kami. Dan barangsiapa yang memalsukan kami ( dalam jual beli) maka tidaklah masuk dalam golongan kami.”
( HR. Muslim dari Abu Hurairah.)




Tidak dapat kita nafikan dalam dunia perniagaan akan berlaku penyelewengan dan banyak ragamnya. Ada ketikanya seorang peniaga itu akan mencampurkan barang dagangannya yang bermutu tinggi dengan yang bermutu rendah. Ada juga dikalangan peniaga yang sanggup untuk melakukan sumpah palsu bagi melariskan barang dagangannya. Terdapat juga peniaga yang gemar mengurangkan berat timbangannya.
Terdapat dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh An-Nasa’I dan Ibnu Majah, ada disebutkan bahawa ketika Rasulullah sampai ke Madinah telah
baginda ketahui bahawa penduduknya gemar mengurangkan timbangan dan takaran. Disebabkan ingin membetulkan keadaan, maka baginda tidak
berputus asa untuk membetulkan keadaan di situ sehinggalah turun ayat dari Surah Al-Mutaffifiin, ayat 1-3 sebagai ancaman kepada orang- orang yang tidak betul dalam membuat timbangan.
Maksudnya :
“ Kecelakaan besar bagi orang-orang yang curang (dalam pertimbangan).”
“ Iaitu mereka yang apabila menerima sukatan (gantang-cupak) dari orang mereka mengambilnya cukup.”
“ Dan (sebaliknya) apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain, mereka kurangi.”
(Surah Al-Muyaffifiin :1-3)


Setelah ayat ini turun, orang-orang Madinah jujur dalam melakukan timbangan dalam berniaga.
Para peniaga yang tidak berbudi akan cuba mengaut keuntungan dengan sewenang-wenangnya. Rasulullah sentiasa menganjurkan agar menjadi peniaga yang jujur dan benar. Sebagaimana dalam sabdanya yang bermaksud :
“ Pedagang yang benar dan terpercaya itu bersama-sama para nabi, orang-orang yang benar dan para syuhada.”
(HR.At.Tarmidzi)


Dipetik dari http://whizteenz.tripod.com/pengajaran/jujur dalam berniaga.

Tuesday, 19 April 2011

Mario Teguh : Diri Yang Menarik 12/12/10 (1/4)



Peribadi yang menarik, ialah yang tertarik kepada yang menarik bagi ramai orang.

Diri yang menarik ialah yang menguntungkan orang lain.

Peribadi yang menarik ialah kemampuan melayan ramai orang.

Orang yang menarik ialah orang yang tertarik kepada kita.

Masalah di banyak jiwa adalah keinginan untuk diperhatikan. Perhatikan anak-anak yang nakal kerana kurangnya perhatian. Perhatikan pejabat-pejabat yang rasuah ialah kerana kurangnya perhatian. Projek yang bermasalah kerana kurangnya perhatian.

BERI PERHATIAN.. HORMATI.. GEMBIRAKAN.. BERI DORONGAN.. KUATKAN..

KITA BAGAIMANA..?  ANDA BAGAIMANA..?   MESTI HEBAT!

FIKIR-FIKIR, TENUNG-TENUNG, RENUNG-RENUNG.

Friday, 15 April 2011

MATLAMAT PERLUKAN PERANCANGAN.

10 tahun yang lalu, sahabat saya ada berkata di hadapan saya... 'saya rancang...
nak berhenti kerja 3 tahun dari sekarang, untuk bekerja sendiri.
Niat sahabat saya itu memang saya puji dan sokong, dan dia adalah individu yang baik.
Tetapi sekarang.. dia masih lagi bekerja dengan orang.
Bukan niat saya untuk mengutuk atau memalukan kawan saya,
tetapi niat dan tujuan saya di sini ialah untuk berkongsi dengan saudara-saudara ku sekelian...
di manahkah kalau boleh kita lihat tak kenanya.
Kalau dia ada perancangan.. mungkin perancangan itu masih belum berjaya.
Kita harap dia akan teruskan berusaha dengan tabah lah.
Ataupun mungkin dia perlukan plan B.
Tetapi kalau dia tiada perancangan... itulah mungkin tak kenanya.
Adakah KEJAYAAN kalau tiada PERANCANGAN?
Bukankah kalau tiada perancangan itu seperti memandu kenderaan tanpa arah mana nak di tuju?
Apa pandangan atau komen saudara?

Thursday, 14 April 2011

Kunci Kerukunan Ummah.


Hadith :

Dari Abdullah bin Umar r.a Rasulullah s.a.w bersabda,:”Orang Islam itu saudara orang Islam, ia tidak menganiayanya dan tidak pula membiarkannya teraniaya. Sesiapa yang menolong keperluan saudaranya, Allah akan menolong keperluannya pula. Siapa yang menghilangkan kesusahan orang Islam, Allah akan menghilangkan kesusahannya di hari akhirat kelak. Siapa yang menutup rahsia orang Islam, Allah akan menutup rahsianya di hari akhirat kelak.”

 
(Bukhari)

Empat kunci kebahagiaan .


Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”:Empat perkara yang membawa kebahagiaan iaitu wanita yang solehah, rumah yang luas, jiran yang baik dan kenderaan yang selesa.!”

 
Riwayat Ibnu Hibban

Wednesday, 13 April 2011

MELANCONG KE LUAR NEGARA PERCUMA

Kumpulan Kata-Kata Motivasi - Golden Ways Mario Teguh.


Jika anda sedang benar, jangan terlalu berani dan
bila anda sedang takut, jangan terlalu takut.
Karena keseimbangan sikap adalah penentu
ketepatan perjalanan kesuksesan anda

    Tugas kita bukanlah untuk berhasil. Tugas kita
    adalah untuk mencoba, karena didalam mencoba
    itulah kita menemukan dan belajar membangun
    kesempatan untuk berhasil

Anda hanya dekat dengan mereka yang anda
sukai. Dan seringkali anda menghindari orang
yang tidak tidak anda sukai, padahal dari dialah
Anda akan mengenal sudut pandang yang baru

    Orang-orang yang berhenti belajar akan menjadi
    pemilik masa lalu. Orang-orang yang masih terus
    belajar, akan menjadi pemilik masa depan

Tinggalkanlah kesenangan yang menghalangi
pencapaian kecemerlangan hidup yang di
idamkan. Dan berhati-hatilah, karena beberapa
kesenangan adalah cara gembira menuju
kegagalan

    Jangan menolak perubahan hanya karena anda
    takut kehilangan yang telah dimiliki, karena
    dengannya anda merendahkan nilai yang bisa
    anda capai melalui perubahan itu

Anda tidak akan berhasil menjadi pribadi baru bila
anda berkeras untuk mempertahankan cara-cara
lama anda. Anda akan disebut baru, hanya bila
cara-cara anda baru

    Ketepatan sikap adalah dasar semua ketepatan.
    Tidak ada penghalang keberhasilan bila sikap
    anda tepat, dan tidak ada yang bisa menolong
    bila sikap anda salah

Orang lanjut usia yang berorientasi pada
kesempatan adalah orang muda yang tidak
pernah menua ; tetapi pemuda yang berorientasi
pada keamanan, telah menua sejak muda

    Hanya orang takut yang bisa berani, karena
    keberanian adalah melakukan sesuatu yang
    ditakutinya. Maka, bila merasa takut, anda akan
    punya kesempatan untuk bersikap berani

Kekuatan terbesar yang mampu mengalahkan
stress adalah kemampuan memilih pikiran yang
tepat. Anda akan menjadi lebih damai bila yang
anda pikirkan adalah jalan keluar masalah.

    Jangan pernah merobohkan pagar tanpa mengetahui
    mengapa didirikan. Jangan pernah mengabaikan
    tuntunan kebaikan tanpa mengetahui keburukan
    yang kemudian anda dapat

Seseorang yang menolak memperbarui cara-cara
kerjanya yang tidak lagi menghasilkan, berlaku
seperti orang yang terus memeras jerami untuk
mendapatkan santan

    Bila anda belum menemkan pekerjaan yang sesuai
    dengan bakat anda, bakatilah apapun pekerjaan
    anda sekarang. Anda akan tampil secemerlang
    yang berbakat

Kita lebih menghormati orang miskin yang berani
daripada orang kaya yang penakut. Karena
sebetulnya telah jelas perbedaan kualitas masa
depan yang akan mereka capai

    Jika kita hanya mengerjakan yang sudah kita
    ketahui, kapankah kita akan mendapat
    pengetahuan yang baru ? Melakukan yang belum
    kita ketahui adalah pintu menuju pengetahuan

Jangan hanya menghindari yang tidak mungkin.
Dengan mencoba sesuatu yang tidak
mungkin,anda akan bisa mencapai yang terbaik
dari yang mungkin anda capai.

    Salah satu pengkerdilan terkejam dalam hidup
    adalah membiarkan pikiran yang cemerlang
    menjadi budak bagi tubuh yang malas, yang
    mendahulukan istirahat sebelum lelah.

Bila anda mencari uang, anda akan dipaksa
mengupayakan pelayanan yang terbaik.
Tetapi jika anda mengutamakan pelayanan yang
baik, maka andalah yang akan dicari uang

    Waktu ,mengubah semua hal, kecuali kita. Kita
    mungkin menua dengan berjalanannya waktu,
    tetapi belum tentu membijak. Kita-lah yang harus
    mengubah diri kita sendiri

Semua waktu adalah waktu yang tepat untuk
melakukan sesuatu yang baik. Jangan menjadi
orang tua yang masih melakukan sesuatu yang
seharusnya dilakukan saat muda.

    Tidak ada harga atas waktu, tapi waktu sangat
    berharga. Memilik waktu tidak menjadikan kita
    kaya, tetapi menggunakannya dengan baik
    adalah sumber dari semua kekayaan

Orang-orang yang minta gaji lebih biasanya tidak dapat lebih, tapi yang melakukan lebih dan berkualitas akan mendapat lebih. Jangan takar tenaga yang Anda keluarkan berdasarkan gaji yang Anda dapatkan tetapi berdasarkan hasil yang dapat Anda kontribusikan bagi kelangsungan dan keuntungan perusahaan Anda.

sumber : www.resep.web.id

Mario Teguh : Berhasil Semuda Mungkin 26/07/09 (1/4)



Mario Teguh : Masa Depan Tak Pasti 25/04/10 (1/4)


Salam Super!

Kalau mahu masa depan yang pasti....
carilah sebab-sebab:
kita layak dibayar tinggi...
kita berhak dinaikkan pangkat..
kita lulus peperiksaan dengan cemerlang...
kita sukses dalam perniagaan...
kita berjaya di dunia & di akhirat.. dsb.

Bukan masalah Tuhan tidak memberi apa yang kita mahu.. tapi sudahkah kita menyediakan bekasnya, tempatnya.




Bekerjalah seperti punya IMPIANnya besar!
Bekerjalah seperti punya TUJUAN yang besar!
Bekerjalah seperti CITA-CITAnya besar!
Orang-orang seperti ini sering terkejut waktu berhasil, waktu berjaya!


Bangun pagi tampil rapi bukan kerana akan diperiksa!
Dihina!....sabar!!
Dibayar....berterimakasih!


Orang-orang yang IKHLAS BEKERJA seperti disemangati oleh sesuatu yang BESAR, akan mencapai hasil yang sama
dengan mereka yang berkerja keras dengan TUJUAN yang BESAR!

Jadi pada pandangan anda sekarang, apakah IMPIAN itu penting?, apakah TUJUAN itu penting? dan apakah CITA-CITA itu penting?

Mario Teguh Golden Ways : Mengatasi Rasa Takut Gagal (3/3)



Mario Teguh Golden Ways : Mengatasi Rasa Takut Gagal (2/3)

Mario Teguh Golden Ways : Mengatasi Rasa Takut Gagal (1/3)

Tuesday, 12 April 2011

I can see clearly now- with lyrics(:



Johnny Nash.
I Can See Clearly Now Lyrics


I can see clearly now, the rain is gone,
I can see all obstacles in my way
Gone are the dark clouds that had me blind
It's gonna be a bright (bright), bright (bright)
Sun-Shiny day.


I think I can make it now, the pain is gone
All of the bad feelings have disappeared
Here is the rainbow I've been praying for
It's gonna be a bright (bright), bright (bright)
Sun-Shiny day.


Look all around, there's nothing but blue skies
Look straight ahead, nothing but blue skies


I can see clearly now, the rain is gone,
I can see all obstacles in my way
Gone are the dark clouds that had me blind
It's gonna be a bright (bright), bright (bright)
Sun-Shiny day.

Monday, 11 April 2011

I Can See Clearly Now

Dr HM Tuah Part 2



Kupasan dari video di atas:
#~Otak diletakkan di atas. Itu menunjukkan betapa powernya otak kita.
#~Kita tidak mengkaji tentang kehebatan otak kita. Kita gagal mengunakan sebaiknya.
#~Kalau kita benci sesaorang.. insyaAllah orang itu pun membenci kita.
#~Seperti handphone(ciptaan manusia).. minda(ciptaan tuhan) dengan minda boleh berkomunikasi.
#~Apa yang kita fikirkan tentang kita... adalah doa bagi kita. Kalau kita katakan yang positif.. insyaallah akan berlaku.. begitu sebaliknya yang negatif. Inilah doa senyap, doa bisu.
#~Minda boleh dikawal untuk terarah menuju kejayaan.
#~Minda terangsang melalui/oleh solat dan doa.
Moga kita muncul sebagai insan yang terbaik di dunia & mendapat kebahagiaan diakhirat kelak.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Ada kelapangan boleh singgah ke kedai saya: KedaiNam369.blogspot.com